Recension: Harry Potter och Fenixorden


Harry Potter och Fenixordern är den film jag minns som bäst utav de jag sett, den har bättre effekter, mer karaktärskemi och den börjar äntligen pussla ihop allt som lagts ut i de tidigare filmerna. Men det var fyra år sedan jag såg den på bio så åsikter kan ändras. Som tur är, så är det inte fallet.

Fenixordern tar en mer seriös och kompliserad tvist på serien, ur en synvinkel är detta dåligt då jag inte tror många barn skulle finna filmen intressant. Det är en plott baserad startk på politik och korruption, vi har längre dialoger och minde action än alla de tidigare filmerna. Det funkar mycket väl, och det visar att man kan berätta en historia ur olika vyer och fortfarande få det att bli ett starkt verk. Boken i sig är en av de sämre i min mening, så ännu en gång måste jag säga att filmen är en klar förbättring. Storyn går som följande.

Lord Voldemort är tillbaka, men trolldoms ministeriet vägrar tro på detta. Harry hålls tillbaka av ministeriet när Voldemors makt stiger, och det verkar inte som om något kan hjälpa. Vi har tre nya karaktärer. En som råkar vara min favorit av alla barnen i serien än så länge. Fröken Luna Lovegood som är en mycket annorlunda karaktär från de vi brukar se. De andra två är karaktärer jag hatar från djupet av mitt hjärta. Dolores Umbridge och Bellatrix Lestrange. Missförstå mig inte, jag må hata Umbridge, men det är just vad man ska göra. Om det finns en skurk i serien jag skulle vilja se död mer än Voldemort och hans Dödsätare så är det Professor Umbridge. Bellatrix dock, hon finner jag bara irriterande och jobbig.

Regin är av David Yates som senare jobbade vidare på resten av serien. Det är fantastiskt skött och det gör mig glad att han tar över för de kommande filmerna. Manuset är också bra skrivet, karaktärerna utvecklas starkt genom filmen och dialogen är väldigt trovärdig. Soundtracket är ännu en gång superbt, jag kände att jag behövde nämna detta då jag glömt det under de senaste två recensionerna. Luna Lovegood spelas av Evanna Lynch, hon gör ett utomordentligt jobb och jag ser fram emot att se hennes insats i de kommande tre filmerna.

Effekterna är som sagt mycket bättre än tidigare, tyvärr så är det inte helt konsist med tidigare filmer. När Sirius Black kontaktar Harry genom eldstaden är det en helt annorlunda effekt från hur det var i förra filmen och om jag ska vara helt ärlig så var det nog den enda effekten som var bättre i Den Flammande Bägaren. Scenografin är tillbaka på topp, vackert och atmosfäriskt. Varje plats i trollkarlsvärlden känns unik och levande, allt från Hogwarts till Hogsmeade.

Men tyvärr så har filmen en negativ punkt som jag inte kan ignorera. Längden. De sista 20 minuterna av filmen känns väldigt hastade och filmen hade nog behövt vara någon halvtimme längre. Men som tur är så är allt annat så pass starkt att det jämnas ut fint till den starkaste Harry Potter filmen hittils. Men imorgon är det dags för Halvblodsprinsen. Den har jag aldrig sett och boken klarade jag inte av att avsluta, så det bådar inte gott...

Atmosfäriskt och trovärdigt, dock något kvick på slutet.
---------------------------------------------------------------------------
Mest minnservärda replik från filmen:
"Your're just as sane as me."
-Luna Lovegood, Harry Potter och Fenixordern

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0