Recension: Harry Potter och Halvblodsprinsen


Vart ska jag börja... Harry Potter och Halvblodsprinsen är en av de sämst skrivna böcker jag försökt ta mig igenom, jag hatade allt med den. Så det vore naturligt av mig att hata filmen med då den är baserad på händelserna. Men å andra sidan så tyckte jag Hemligheternas Kammare var dålig som bok, det samma med Fenixordern och se vilken hög poäng jag gav de båda. Men jag tänker inte ge Halvblodsprinsen en sådan poäng. Nej det tänker jag inte.

Men innan ni får förutfattade meningar, jag hatar INTE Halvblodsprinsen som film. Jag tycker bara det är en svag Harry Potter film, faktum är att det är en svag film över huvud taget. Regin är åter igen av David Yates, och den är väl regisserad. Dock så är filmen klippt som en taskig musikvideo. Scener går inte ihop och vinklar är helt knasiga. Det känns som om en halv film fattas här, kanske skulle de börjat med Del 1 och Del 2 grejerna redan här? Jag vet inte.

Manuset är till stor del trogen boken så vitt jag vet, det är en fight scen ditlagd och en fight scen borttagen, men förutom det så är de rätt lika. Tyvärr så är ju detta negativt i min mening då jag som sagt hatade boken. Jag har talat tidigare om tonen filmen tagit, jag har aldrig riktigt ogillat det, men jag har tyckt att det varit lite väl drastiskt ibland om man jämför med den första filmen. Missförstå mig inte nu, jag har inget emot att serien utvecklas, jag tycker bara det är underligt att låta filmen växa med sin publik när den konstant får ny publik. Jag känner vuxna som började läsa eller se Harry Potter redan på De Vises Sten och jag känner barn som först nu blir intresserade, den här filmen är inte gjorda för de barnen, men på grund av att de itne växt upp i takt med filmerna eller böckerna, så kommer de uppleva det annorlunda.

Mycket av storyn i Halvblodsprinsen är en stor del varför jag itne gillade verket. Jag tänker som vanligt inte ge några spoilers, men alla vet nog vad jag talar om. Nej, inte det. Det andra. Okej, så ni vet kanske inte. Låt oss bara säga att jag inte gillar riktningen en av mina favorit karaktärer tar. Detta tillsammans med plot-machine nummer 73,000 gör att allt bara känns tvingat och svårt att ta in. Till och med romanserna i filmen är underliga och sliskigt påtvingade i vissa fall. Det känns inte naturligt och jag tror att J.K. Rowling inte passar för den här typen av litteratur.

Men för att tala positivt. Effekterna är på topp, skådespelandet är fantastiskt och soundtracket är underbart. Dialogen är bra skriven och det vore väldigt fel att inte nämna vilken otrolig insats Tom Felton gör som Draco Malfoy i Halvblodsprinsen, helt fenomenalt. Lyfter detta upp filmen högt nog att avnjutas? Ja, det för det faktiskt.

Bra skådespeleri lyfter upp en besvikelse till sevärdigt stadie.
---------------------------------------------------------------------------
Mest minnservärda replik från filmen:
"Didn't your mother ever tell you not to eavesdrop, Potter?"
-Draco Malfoy, Harry Potter och Halvblodsprinsen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0