Recension: Harry Potter och Fången från Azkaban

På grund av att jag inte var hemma igår så har Dag 3's film blivit framflyttad till Dag 4.

Jag ska försöka komma ikapp med två filmer under Dag 5.

Redigering: Jag har blivit upplyst om att Chris Columbus endast producerade filmen, regissören är Alfonso Quarón. Alla mina komplimanger är tilldelade honom istället.

Fången från Azkaban har nog den bästa början av Harry Potter filmerna än så länge. Precis som De Vises Sten och Hemligheternas Kammare så kommer den igång kvickt och har gott om humor och karaktär i de första scenerna. Vi får se Harry något mer bestämd i sin roll än vad han varit tidigare vilket orsakar spektakulärt roliga händelser redan i Dursley-hemmet. Daniel är ännu en gång perfekt som Harry och det syns hur han utvecklat som skådespelare under de här fyra åren.

Men det är också viktigt att nämna de två nya karaktärerna i Fången från Azkaban. Professor Lupin är galant spelad av David Thewlis och Sirius Black är spelad av Gary Oldman i kanske sin bästa roll. Men något viktigare är kanske det att Richard Harris dog mellan filmerna. På grund av denna tragedi så är Albus Dumbledore nu spelad av Michael Gambon. Gambon spelar rollen väldigt annorlunda men han gör ett bra jobb, men jag gillar inte hur han har skägget. det gör mig dock lite ledsen att Harris aldrig riktigt fick skina som Dumbledore. Alla andra roller spelas av samma skådespelare vi lärt oss känna och älska.

Något trevligt med Fången från Azkaban är att Hogwarts äntligen känns som en etablerad värld. Det är ingen konstighet att träda in i skolan, utan det blir ett slags realistiskt djup som man kan relatera till. Detta hjälps också starkt till av Chris Columbus regi som är på topp i den här filmen. Ur regi-perspektiv är Fången från Azkaban utan tvekan det bästa hittils, och manuset reflektar även detta. Borta är all klumpig exposition och klassisk skola av manus-författande visar sig vasst.

Men innan ni tycker jag lovprisar filmen för mycket, den är verkligen inte perfekt. Filmen kunde ha tagit nytta av att vara lite längre, det är den kortaste av Harry Potter filmerna på 135 minuter. CGI-effekterna är mer än tidigare och de är också rätt tydliga. När vi får bemöta Vingfåle första gången så känns det som om han och skådespelarna är från helt olika filmer. Skuggningen är av och detaljerna är så pass texturligt perfekta att det inte ser ut som ett kreatur från verkliga världen. Det är inget dåligt jobb, men det är inte så pass övertygande.

Men Vingfåle är inte det värsta med effekterna. Det finns många scener som är helt skapta för de här effektena, så pass stort att det känns som om filmen kanske borde fått mer tid i post-produktion för att fixa till det, för de kunde verkligen vara mycket finare. Men för att återgå till filmens positiva detaljer måste jag ge stort plus till filmens scenografi. Även ifall många av scenerna idag påminner mig om skogarna i Twilight så kan jag inte förneka att det är vackert.

Mitt minne sa mig att Fången från Azkaban var en besvikelse som film, kanske för att det var boken som jag gillade bäst som barn, men sju år senare så måste jag säga, att Chris Columbus sista film i Harry Potter film var hans bästa. Nästan alla problem med de tidigare filmerna, trots små, är borta och i dess plats har vi en berättelse som känns som gjord för film, mer så än de tidigare. Så trots att vissa problem ligger här och där, så låter ett starkt manus och regi lyfta vad som kunde varit en sämre historia till toppen av vårt berg av filmer än så länge. Dock så slutar filmen rätt kasst i jämförelse med de två tidigare.

Fången från Azkaban är mer gjuten för film än de tidigare Potter filmerna.
---------------------------------------------------------------------------
Mest minnservärda replik från filmen: