Recension: Harry Potter och Dödsrelikerna - Del 1

Del Ett. Jag gillade verkligen inte konceptet att dela upp filmen i två delar när jag först hörde det, nu när jag sett hur det sköts, är jag helt för det. Harry Potter och Dödsrelikerna är den enda boken jag inte försökt läsa alls och filmen har jag inte heller sett förrän nu. Jag har hört blandat om boken från olika folk, men döma av hur jag tycker J.K. Rowlings förmåga att skriva sjönk lägre för varje bok från och med Den Flammande Bägaren är det nog säkert att säga att jag troligen inte skulle gillat boken.

Dödsrelikerna handlar om Harry Potters försök att finna föremålen som behövs för att stoppa Lord Voldemort. Det är en film som blandar välgjord action med långa camping-scener och värdelös romantik. Regin är åter igen av David Yates och han har tagit ett steg tillbaks i rätt riktning efter Halvblodsprinsen. Dödsrelikerna är väldigt lik Fenixordern när man dissikerar den ner till tempo och stil. Det är mycket dialog fram och tillbaka, fast med action scener som ramar inte det fint. Men för att komma till romantiken jag nämnde.

Jag vet inte ifall det är J.K. Rowling, skådespelarna eller manus-författarna jag ska klaga på, men precis som i Halvblodsprinsen så är det usel kemilös romantik i filmen. Det är inte trovärdigt och det slängs runt som en mjukboll i en gymnastiksal bara för att hålla tittaren med "vem ska X välja?" tankar. Vilket kanske hade funkat om det sköts bra och det inte varit så otroligt uppenbart hur det ska gå redan från Hemligheternas Kammare. Det slöar ner filmen mer än det behöver och det är synd, för resten är ganska briljant.

Visst, ännu en gång finns det vissa story-riktningar jag inte gillar, men det är inte i närheten av samma kaliber som med Halvblodsprinsen. Dock måste jag klaga på hur otroligt underanvända många karaktärer är, detta är dock troligtvist för att de har större roll i Del 2 än i Del 1, de filmades ju trots allt som en film. Men en film på 4 Timmar och 35 minuter hade aldrig biosalongerna godkänt, och många hade nog inte orkat med det heller. Visst, det skulle nog gå att klippa bort en del, men risken blir då att det blir lika värdelöst som redigeringen i Halvblodsprinsen.

Har ni märkt att den här recensionen består mest av mig som klagar på Halvblodsprinsen? Det känns lite orättvist, den var ju faktiskt inte 'dålig'. Här är det sista jag tänker säga om den filmen. Halvblodsprinsen hade högst budget av alla Harry Potter filmer, Dödsrelikrena Del 1 och 2 delade samma budget som sammanlagt är den lägsta budgeten bland alla Harry Potter filmerna. Dödsrelikerna har bättre effekter och känns i allmänhet mer välskött. Där har ni ett bra perspektiv på det hela. Faktum är att jag nog anser Dödsrelikernas effekter vara de bästa hittills i serien.

Men låt oss tala om Lord Voldemort. Vad hände här? När han återkom så var han läskig, nu känns han så... Löjlig. Hans utseende är detsamma, och jag tror det är samma skådespelare. Så det borde inte vara någon skildnad. Det kan vara så att han lider av samma problem som Scar från Lejonkungen. När Scar väl tog över tronen så började han bli tråkig, lat och själva hotet försvann. Voldemort verkar tyvärr ha samma effekt nu när han har satt hela världen i skräck, han sitter och käftar med sina Dödsätare kring ett matbord när vi först ser honom. Men, för att ge komplimanger där det är värt, han blir bättre mot slutet.

Dödsrelikerna Del 1 är en välgjord film där mitt enda riktiga problem är taskigt skött romantik. Tack och lov är inte det allt för stor del av filmen, som mest 10-15 procent, vilket inte är mycket på en 2 Timmar och 25 minuter lång film. Inte den bästa i serien, men den är värdig att ligga högt.

Mycket bra film med små problem i kanterna.
---------------------------------------------------------------------------
Mest minnservärda replik från filmen: