Recension: Harry Potter och Dödsrelikerna - Del 2

Fan J.K. Rowling. Fy fan.

Nej, låt oss inte förhasta oss här. Jag gillade Harry Potter och Dödsrelikerna Del 2, faktiskt, det var en underhållande film. Men det är så mycket här som är negativt som faller rakt på Rowlings axlar än någon annans. Men för att undivka spoilers följer här en spoiler-fri recension som alltid. Dödsrelikerna Del 2 börjar direkt där Del 1 slutade, regin är ännu en gång i topp och skådespelarinsatserna är fenomenala. Förutom Lord Voldemort, han känns helt misplacerad ännu en gång och går inte att ta seriöst när han står och skiker "AAHAUUUVAHAAAADDAAHHA-KAAADAVRRRRAAAHAH!!!" eller när han skrattar sitt urfåniga skratt.

Storyn handlar om Voldemorts horrokroxer och dödsrelikerna i sig. Och här kommer vissa problem in. Vi vet att dödsrelikerna är Fläderstaven, Osynlighetskappan och Återupplevnads-stenen. Voldemort har Fläderstaven och Harry har haft Osynlighetskappan sedan första filmen. Men osynlighetskappan är så gott som helt värdelös genom hela filmen. De talar om hur kappan var den smartaste reliken för man kunde gömma sig och undkomma vad man ville, trots detta rör in Harry kappan under filmens sistsa två akter.

Och så ska vi ju inte tala om hur Rowling skriver om sina egna regler under filmens gång. Ännu en gång kan jag inte specifera utan att förstöra filmen, men de staterar klart och tydilgt hur något funkar, sen ändrar de reglerna helt och hållet, vilket också gör tidigare filmer inkonsistenta. Ett annat problem är att vi aldrig får se hur kraftig fläderstaven är, den känns lika dan som alla andra stavar. Men låt oss tala om något positivt, romantiken är mycket bättre skött än tidigare, utom för Harry själv då hans relation med Ginny bara sneglas på it 2-3 scener.

Filmen tar aldrig en pause utan går i mach-fart sedan starten, detta fuknar bättre än väntat och håller en i spänningen. Effekterna är ungefär lika bra som i Del 1 med den enda riktigt uppenbara CGI-scenen placerad tidigt så den snabbt försvinner ur minnet. Soundtracket är i topp och passar in i varje scen. Filmen hade gärna fått vara lite längre dock, för slutscenerna känns rätt hastiga.

I slutändan gillade jag verkligen Dödsrelikerna Del 2 trots sina problem, problemen är dock helt orskada av bokens problem och trots det står filmen väldigt stark kvar. Inte den bästa i serien, men absolut inte en dålig film.

Bra film med många lätt överblickade problem.
---------------------------------------------------------------------------
Mest minnservärda replik från filmen: